torsdag 5 juli 2012

Coachen har ordet

Detta är ett svar till föregående kommentar, vilken har tagits bort då författaren var anonym. Om personen ifråga väljer att posta igen, med namn skulle det uppskattas.

Jag hoppas innerligt att personen var ironisk i syfte att skapa debatt, men känner att jag måste göra ett inlägg i debatten här.

Om ironi inte var fallet så är det beklagligt att man sitter på sin kammare och hetsar upp sig så mycket med så lite information på hand.

"Det är synd att eran verksamhet finansieras av ett genuint slöseri av välbehövda skattepengar. Kulturella arbeten ska avlönas efter prestationsgrad; underhållningsnivå, inte timlönsbaserat. Jag, personligen, känner att vårt budgetunderskott tar onödigt mycket stryk för påhittade "arbeten". "

Staten har särskilt avsatta pengar för att varje år i alla kommuner erbjuda ungdomar sommarjobb inom olika yrkesområden. Detta är alltså inte pengar som tas från någon annanstans. Sommarjobb för ungdomar fyller många funktioner, det är för många en första kontakt med arbetslivet, hur det fungerar på en arbetsplats och hur det känns att jobba - och få lön för sitt arbete. Kulturarbeten (hör och häpna) finns på riktigt, jag är en av många som jobbar med kultur i olika sammanhang och kan inte hålla med om att jag skulle vara lyckligare och känna mig mer uppskattad om jag var oavlönad. Jag skulle vara en bostadslös, utsvulten kulturarbetare. Om det är lycka...?
Kulturarbetare är en yrkesgrupp som alla andra och därför är det inte konstigare att sommarjobba med kultur än med något annat.

Våra kultursommarjobbare har under snart två veckor dagligen uppträtt, dels på gator och torg för allmänheten men framför allt i parklekar och på äldreboenden för barn och äldre människor. Publiken har fått en riktad kulturupplevelse, sång, dans och teater med fokus på målgruppen, för många barn och andra ett sommarminne som kommer finnas med dem länge.

Det som kommer finnas med mig personligen längst är alla starka möten mellan våra artister och publiken som uppstått. Den äldre kvinnan i Hässelby gård som stannade i nästan två timmar och ville bjuda på frukt och choklad och inte nog kunde uttrycka sin uppskattning över detta avbrott i hennes vardag. Barnen som satt som fågelholkar med öppen mun under mimarnas "bollsketch" och som sjöng med och dansade med i VARJE nummer och skulle krama ALLA inklusive oss coacher efter uppvisningen.

"Den sanna kulturella underhållningen utförs gratis, till den grad där de människor som blir underhållna känner ett behöv av att visa sin uppskattning i form av ge underhållarna ersättning. Vi kan inte leva som romarna där pöblen blir underhållen medans samhället primära faktorer blir helt och hållet, försummade."

Vad är sann kulturell underhållning? Och varför skulle inte kultur vara en del av samhällets primära funktioner? Sång, dans, teater och annan kultur är en del av vår mänskliga historia, de är verktyg för att uttrycka känslor och kommunicera. De är ett gemensamt språk i en värld där vi alltför ofta missförstår varandra. Underhållning och glädje är inte heller att förakta. Det äta-jobba-sova-dö samhälle du verkar tala för är en dystopi som jag aldrig kommer acceptera att vi ska leva i.

Slutligen, att dra alla sommarjobbande ungdomar över en kam och kalla dem pengakåta snorvalpar är ett allvarligt påhopp som gjorde mig mycket illa berörd. SJÄLVKLART är lönen en viktig faktor till att man jobbar, att påstå något annat är hyckleri. Lika självklart är det att samtliga våra kultursommarjobbare brinner för sitt jobb, att sprida glädje och få känna att man tillför samhället något.
Jag är oerhört stolt över allas arbetsinsatser och tacksam för att ha fått jobba med dessa fina, engagerade ungdomar. Det är med hjärtat fullt jag får tacka av dem imorgon.

/ Tiina Lindberg, coach Kultursommarjobbarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar